Johtaminen ja yrityskulttuuri
Työyhteisöön vaikuttavat monet tekijät. Johtamiskulttuuri ja esihenkilön taidot ovat avainasemassa luomaan hyvää ja toimivaa työyhteisöä. reFokus tukee johtamistaitojen kehittämisessä sekä oman johtamistyylin löytämisessä.
Työyhteisössä voi ilmetä myös johtamisesta riippumattomia konfliktitilanteita. Näiden selvittely on usein työlästä ja aikaa vievää. Toisinaan ratkaisuun pääseminen vaatii ulkopuolista tukea. reFokus auttaa vaikeissakin henkilöstön ja yksilöiden konfliktitilanteissa. Lue täältä lisää.
reFokus auttaa löytämään uuden suunnan johtamiselle
Kiinnostaako yritystänne hyvinvointia edistävä johtaminen? Onko yrityksessänne tuoreita esihenkilöitä, jotka opettelevat ihmisten johtamista ja etsivät omia rutiinejaan? Onko johtamisessa tullut esiin vaikeita tilanteita, joissa olisi voinut onnistua paremminkin? Onko tiimisi poikki ja jaksaminen kortilla? Näihin ja moniin muihin johtamiseen liittyviin asioihin voimme löytää yhdessä uuden fokuksen.
Esihenkilö- ja johtamistehtäviin päädytään usein, kun halutaan vastuullisempia tehtäviä tai oman esihenkilön irtisanoutuessa avautuu tilaisuus astua hänen seuraajakseen. Tuolloin ei aina tule ajateltua, että johtajuus tai päällikkyys vaatii ennen kaikkea sosiaalisia taitoja: tehtävän ytimessä on ihmisten johtaminen. Kuinka moni teidän yrityksessänne on tullut johtamistehtävään siksi, että hän haluaa edistää työhyvinvointia, vaalia ja kehittää osaamista sekä luoda alaisilleen parhaan mahdollisen työympäristön?
Yrityksen arvoissa ja puheessa voi toistua, että ihmiset — asiantuntijat ja suorittavaa työtä tekevät työntekijät — ovat yrityksen tärkein resurssi. Tärkein voimavara. Hyvinvointia pyritään edistämään virkistyspäivillä, liikunta- ja kultturieduilla.
Työtyytyväisyyttä mitataan pulssikyselyillä ja saattaapa sen tulokset olla sidottuna jopa johdon tulospalkkioon. Työhyvinvointi, työssä jaksaminen ja työtyytyväisyys elävät puheissa ja intranetin materiaaleissa. Kuitenkin johtamiseen ja onnistuneeseen esihenkilötyöhön panostaminen on voinut jäädä kaiken muun kiireen ja työmassan alle. Onko sinulla ja muilla yrityksesi johtajilla aikaa pysähtyä ja kohdata alaisiaan yksilöinä?
Niin uusilla kuin kokeneillakin esihenkilöillä ja johtajilla tulee työssään vastaan hankalia tilanteita alaistensa tai sidosryhmiensä kanssa. Kaikki tekevät välillä virheitä eikä kohtaamisissa aina onnistuta parhaalla mahdollisella tavalla.
Johtaminen ja ihmisten kohtaaminen ovat taitoja, joita voi harjoitella. reFokus tarjoaa puheeksiottamisen ja kohtaamisen ammattilaisen palveluja johtamistilanteisiin. Konsultointi voi tapahtua henkilökohtaisesti esihenkilöasemassa olevan henkilön kanssa tai pidemmässä ryhmätapaamisessa, jossa voidaan yhdessä käydä läpi erilaisia vaikeita tilanteita ja löytää tapoja hoitaa ne taitavasti.
Työyhteisön ja yksilöiden konfliktit
Toisinaan konflikteja syntyy työyhteisössä tai yksilöiden välillä taitavasta johtamisesta huolimatta. Tilanne voi tulehtua niin pahasti, ettei siitä päästä omin voimin eteenpäin. Myös johtamisen näkökulmasta ulkopuolinen tuki tuo turvaa konfliktitilanteiden de-eskalointiin tai tilanteen päätökseen saattamiseen. reFokus tarjoaa vahvan psykologisen osaamisen vaikeidenkin konfliktitilanteiden jämäkkään ratkaisemiseen.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen yhteys@refokus.fi
Koulutukset ja kokemus
- 6 vuoden kokemus asiantuntija ja esihenkilötehtävistä suuressa yrityksessä
- 5 vuoden kokemus tutkimustyöstä tietotekniikan ja käyttäytymistieteiden aloilta
- 5 vuoden kokemus kliinisestä asiakastyöstä
- Yli neljältä vuodelta kokemusta yksityisyrittäjänä
- Tietotekniikan maisteri (FM), Jyväskylän yliopisto
- Psykologian maisteri (PsM), Helsingin yliopisto
- Psykologian tohtori (PhD), Goethe Universität, Frankfurt am Main